Zsiga föstő
fest
Zsiga föstő az
Isaszeg felé eső faluvégen lakott, amivel
persze nem mondtam sokat, hiszen amióta a föld
gömbölyű, minden falu minden vége Isaszeg felé
esik. De Zsiga föstő akkor is a falu Isaszeg
felé eső végén lakott, amikor még a föld nem
volt gömbölyű. Na ugye, így már egészen más!
Ebből egyfelől napfénynél világosabban
következik, hogy amit elmesélek, az
réges-réges-régen történt, másfelől az is
látszik belőle, hogy aki nem akarja, annak nem
kötelező elhinni színes-színig igaz
történetemet. De aki elhiszi, az tudja jól,
hogy ekkoriban az egész világ fehér volt. A
hófehér égbolt alatt, a hófehér földön, a
hófehér tengerek partjain hófehér erdők
lombosodtak, hófehér folyók kanyarogtak a
hófehér hegyek között, hófehér tehenek ittak a
hófehér habokból, a hófehér réteken hófehér
fűszálak lengedeztek, s a hófehér fűszálon
hófehér katicabogár sétált, akinek fogalma sem
volt róla, hogy neki hét pöttye van, hiszen
hófehér háton hófehér pötty, az annyi, mint a
semmi.
Jó dolga volt Zsiga
föstőnek. Naphosszat hevert hófehér hátán,
hófehér kertjének hófehér fái és hófehér
bokrai között. Ha meg nagy ritkán festeni
támadt kedve, elővette hófehér palettáját,
kinyomta rá a hófehér festéket, és hófehér
ecsetjével hófehér tájakat, hófehér
csendéleteket és hófehér aktokat pingált a
hófehér vászonra. Ha elkészült, nagy büszkén
mutatta:
- Na, milyen?
Milyen lett volna?!
Hófehér!
Ilyen hófehéren
forgott a világ kereke egészen addig a
nevezetes napig, amikor Bazsarózsa Mária sírva
fakadt.
Hogy mi közünk
nekünk Bazsarózsa Máriához? Sok, nagyon sok,
mivel ő Zsiga föstő felesége. Bazsarózsa
Mária igazán szemrevaló fehérszemély volt,
nála fehérebb személyt elképzelni is nehéz
lenne. A haja fehér, mint a vadgesztenye, a
szeme fehér, mint a smaragd, ajka fehér, mint
a rubin, a bőre fehér, mint a hajnali nap
fehér ragyogása. Ott ült hát Bazsarózsa Mária
fehér szobája fehér székén, s fehér szeméből
nagy, fehér könnycseppek potyorásztak,
panaszosan végigfolytak fehér arcán, s
rácsöppentek fehér pruszlikjára.
- Mi bajod, édes,
egyetlen lelkem, bogaram? - kérdezte Zsiga
föstő, aki, mint látjuk, a szép szavakért sem
ment a szomszédba, de a szép szavak azokban a
világ eleji időkben is annyit értek, amennyit
most.
- Azért sírok -
hüppögte Bazsarózsa Mária -, mert olyan
egyforma minden ruhám.
Ajaj, érezte ám
Zsiga föstő, hogy nagy baj van. Itten ruháról
van szó, abban pedig a nők nem ismernek
tréfát. Összeszedte hát minden
ékesszóló-tudományát, és rázúdította
Bazsarózsa Máriára.
- Már hogy volna
egyforma, amikor van hosszú, rövid, kivágott,
bevágott, slingelt, buggyantott, suttyantott,
pliszírozott, passzírozott, áthúzott, horgolt,
kötött, kézzel szőtt, nyújtott, koptatott,
bolyhozott, selymes, recés, szűk, zsák, mák,
rák...
- De nem és nem -
toppantott egyet fehér cipős, fehér harisnyás
fehér lábacskájával Bazsarózsa Mária. - Nem
úgy gondolom!
- Hát hogy
gondolod, kedveském?
- Nem tudom - sírta
Bazsarózsa Mária -, de másmilyen ruhákat
akarok.
Látod, ilyenek a
nők. Nem tudják pontosan, de a szívük
legmélyén érzik. Mert honnan is tudott volna
Bazsarózsa Mária a színekről, hiszen akkoriban
az embereknek még az álmai is fehérek voltak.
De lám, mégis megérezte. Talán egyszer, amikor
eltöltötte a Zsiga föstő iránt érzett
szeretet, akkor derengett föl neki, mint
valami égből szivárgó zene, egy csöppnyi
világoskék. Vagy éppen ellenkezőleg, amikor
haragra gyúlt iránta, megvillant előtte egy
szikrányi piros. De akárhogy is érezte meg,
hajthatatlan volt. Csak sírt és toporzékolt -
pedig állíthatom, hogy különben nem szokása.
Így aztán mit volt mit tenni, Zsiga föstő
kénytelen-kelletlen beadta a derekát.
- Na, várj csak -
mondta, és odament a műterme sarkában
álldogáló nagy, fehér ládához (tulipántos láda
volt különben, csak hát ugye, fehér alapon
fehér tulipánok?), fölnyitotta a födelét,
mélyen belehajolt és matatott, kutatott
odabent, zirgett, zörgött, mint egy kisegér.
Aztán nagy sóhajjal kiemelkedett belőle, s a
kezében egy tubust tartott. Letekerte a
kupakját - és láss csodát! -, mint az új
világ, maga a győzedelmes világ, a piros
festék vakítva áradt a hófehérségbe, és
Bazsarózsa Mária felsikkantott a
gyönyörűségtől.
Zsiga föstő pirosra
festette a felesége szoknyáját.
Bazsarózsa Mária
nagy boldogságában kiszaladt az udvarra,
végigszáguldotta a kertet, az utcát, hühű, a
fehér világban egy tűzgolyó, egy
vulkánkitörés, egy csillagrobbanás, piros,
piros, piros.
A szemük elé kapták
a kezüket mindenek. De csak azért, hogy
gyorsan lekapják újra, és tágult pupillákkal
igyák a mámoros, lobogó piros csodát.
És zúgás támadt. Én
is színes akarok lenni, én is, én is. Egyre
többen, egyre erősebben. És a nagy zúgásban
Zsiga föstő agyából kikunkorodott egy nagy,
piros gondolat. Kapta piros ecsetjét, és
pirosra festette a házat, a kertet, a
ribizlibokrokat, a tyúkokat, a malacot, piros
mosoly jelent meg Zsiga föstő piros bajsza
alatt, s már látta magát, ahogy piros ég
alatt, piros dombok között, a piros
Rákos-patak piros partján, piros hátán
heverészik, piros kertje piros fái és piros
bokrai között. És ha nagy ritkán fösteni támad
kedve, hát előveszi vérpiros palettáját,
kinyomja rá a vérpiros festéket, és vérpiros
ecsetjével vérpiros tájakat, vérpiros
csendéleteket és vérpiros aktokat pingál a
vérpiros vászonra.
Zsiga föstő máris
az égre fogta ecsetjét. Na, de mit lát? Az ég
elhúzódik. Elhúzódnak a vizek. Elhúzódnak az
őzek, a nyulak, vadgalambok, kökények,
szilvák, kankalinok, harangvirágok. Azt
mondják, nem akarnak pirosak lenni.
Piroslik Zsiga
föstő haragja a nagy pirosságban.
- Hogyhogy nem
akartok?! Hát milyenek akartok?!
- Te vagy a föstő,
neked kell tudni - mondják a vizek, az őzek, a
nyulak, a vadgalambok, kökények, szilvák,
kankalinok, harangvirágok. És azt mondja az ég
is.
- Ej - morran egyet
Zsiga föstő, és bemegy a műtermébe, fölemeli
piros ládájának piros födelét (tulipántos láda
különben, na, de piros alapon piros
tulipánok?), mélyen belehajol és kutat, matat
odabent, zireg-zörög, mint egy kisegér, aztán
nagy sóhajjal kiemelkedik, a keze tubusokkal
tele; na, látod, és már fest is.
Nyüszög, sikogat,
kacarászik, dalol gyönyörűségében a világ.
Fölragyognak rajta tűzsárgák, olívzöldek,
mélykékek, pirosok. Zsiga föstő izzad,
dolgozik. Feldübörögnek a szivárványszínű
vízesések, mint a csillagszóró, a kitörő
tűzhányó, sárgásvörösen izzik a láva,
sötétzölden zúgnak a fenyvesek, aranysárgák a
búzatáblák, és nincs megállás, mert jön az
ősz; ami eddig zöld volt, azt most sárgára,
pirosra kell festeni, aztán jön a tél a sok
fehérrel, aztán a tavasz türkizei,
rózsaszínei, élénksárgái, áttetsző zöldjei,
mosolygós barnái. Dolgozik Zsiga föstő
keményen, lám, az emberekre is van gondja,
micsoda szépre festi a lányokat, s ahol meg
haragot, viszályt lát, oda nagy fekete pacákat
pöttyint, hogy épp a szívére ment annak az
ordító embernek, a savas eső áztatta erdőket
is befeketíti Zsiga föstő, de látszik rajta,
jobb szeret esküvőt festeni, virágokat
varázsol az ifjú pár lába elé, színes
szalagokat lobogtat a menyasszony hajában,
szikráztatja a napot, biztos lehetsz benne,
hogy estére szép, mélyvörös naplemente lesz -
így örvend Zsiga föstő, ha megértést és
szeretetet lát.
S ha nagy ritkán
akad egy szusszanásnyi ideje, hanyatt fekszik
ezerszínű kertje zöld fái és bokrai között,
elgyönyörködik gesztenyebarna, bazsarózsaarcú,
türkizszemű feleségében, aki zölddel slingelt,
sárgával buggyantott, pirossal suttyantott,
arannyal pliszírozott, püspöklilával
passzírozott, égkékkel áthúzott, robbanóvörös
és aléltsárga és kukorékolókék ruhákban
sétálgat a csodálatosan tarkabarka világban.
És maga sem tudja, miért, olyan boldog Zsiga
föstő, amilyen még sose volt. És ha azt
kérdeznéd, mi ebből a tanulság, hát csak
annyi, láthatod, a világ ügyes-bajos dolgait
mindig a nők igazítják el.