Borzontorz nagyon szerette nézni, ahogy
nővére Gyöngy rajzolt és festett. Szemet gyönyörködtető
színes rajzok, festmények kerültek ki testvére ügyes kezei
alól. Borzontorz látva ezeket az alkotásokat magyarázat nélkül
megértette mit jelent a szó: tehetség. A „tehetség az, ami
Gyöngynek van a rajzoláshoz és a festéshez” - gondolta. Már
azt is tudta, hogy a tehetség pénzért nem szerezhető meg;
örült, hogy nővérének van valamije, ami a legnagyszerűbb
dolgok közé tartozik.
Borzontorz is próbálkozott már
rajzolással, többnyire, mint rosszcsont. A szekrények
belsejébe rajzolt száz- és ezerlábú kukacok, szirénázó
mentőautók és füstöt okádó mozdonyok azonban korántsem voltak
olyan szépek, mint Gyöngy képei. Borzontorz rajzain az emberek
piszkafa lábú, ormótlan fejű esetlenségek voltak, még akkor
is, ha a legjobb szándékkal ült neki a rajzolásnak és a
valóságnak megfelelően a világ legszebb nénijeként szerette
volna ábrázolni Anyát. Ezzel szemben Gyöngy rajzai elevenek
voltak; a Borzontorz által is sokat rajzolt kis, sátortetős
házikó is úgy emelkedett ki a zöld lombok közül, mintha nem is
egy sík rajzlapra festették volna, hanem ténylegesen ott
állna.
- Ezt úgy lehet elérni - oktatta öccsét
Gyöngy -, hogy egyszerre lerajzolsz két látható oldalt is a
házikóból és nemcsak egyet, ahogy te szoktad.
Borzontorz figyelmesen fürkészte a saját
és a nővére egymás mellé tett rajzait. Lassan elkezdett
derengeni valami... elővette a ceruzát és a „saját” házikót
kiegészítette. Bizonytalan, girbe-gurba két vonalat húzott
ferdén felfelé a ház falának szélétől (egyiket a felső,
másikat az alsó sarokból), majd a két egyenlő hosszú vonalat
összekötötte egy függőleges egyenessel. Kíváncsian nézegette a
kiegészített rajzot; egy pillanatig idegenül kunkorodott az a
furcsa valami a házikó oldalán, aztán egyszerre - nem csoda,
nem ámítás - ugyanúgy kiemelkedett Borzontorz házikója a
rajzlapról, mint nővére házikói.
Borzontorz annyira fellelkesült a nagy
eseménytől, hogy aznap már nem lehetett leállítani benne az
alkotókedvet. Sorban kerültek elő a legkülönösebb csodaszerek:
vastag, színes, vagy éppen rücskös felületű papírlapok;
különböző keménységű, vastagságú, ezerféle színű ceruzák,
filctollak; egy olyan varázslatos ceruza, melynek különleges,
több színű bele miatt a vele húzott vonal folytonosan
változtatta színét; szén rudacskák; pasztell, illetve
zsírkréták; vízfestékek (színes tálkákban, tubusokban és
félig-meddig összekeverve egy fa palettán); különböző színű
tustinták. Félve attól, hogy Borzontorz helyrehozhatatlan
károkat okoz művészkedés közben, az elővigyázatos szülők
minden környező dolgot gondosan beborítottak újságpapírral.
Ezt bizony nagyon jól tették, hiszen Borzontorz hamarjában
teljesen megfeledkezett magáról, beletemetkezett az alkotásba
és a nagy mesterkedés közben került egy-egy paca ide-oda.
Először ceruzákkal szándékozott
vázlatokat készíteni, majd átrajzolni, besatírozni a kép
bizonyos részeit zsírkrétával, ezután az egész rajzlapot
kívánta tiszta vízben beáztatni és belefektetni egy tálcába
(hogy ne ázzon át minden és mindenki a környéken). Úgy
tervezte, hogy miután vízfestékkel elkészíti a kép java
részét, megvárja, hogy megszáradjon a lap, majd szénnel szép
körvonalakat, árnyékokat varázsol a tárgyak köré, az utolsó
simításokat pedig pasztellkrétával teszi meg. (Azért esett
választása a pasztellre, mert emlékezett rá: egyszer Gyöngy
egy olyan hamvas barackot rajzolt avval, hogy abba kedve lett
volna beleharapni.)
Előbb a fejében készítette el a
festményt. Ehhez pár percre volt csupán szüksége. Egy olyan
hatalmas szavannát képzelt el, ami minden ember számára
kellemes látvány, amióta ember él a Földön. Az első ősemberek
is ilyen vidéken éltek a legszívesebben: hatalmas füves puszta
árnyas ligetekkel, csalitosokkal, árnyas, bokros, bozótos
vidékekkel. A hatalmasra nőtt, szélben hajladozó füvet színes
virágok tarkítják. Borzontorz ebbe a környezetbe képzelt el
egy házikót, persze egy olyat, amelyiknek egyszerre két oldala
látszik és amelyik emiatt mintegy valódi ház tűnik fel a
képen. Akár bele is lehet költözni” - gondolta Borzontorz és
nekilátott a nagy munkának.
Mikor kezébe vett egy kedvére való
ceruzát, hogy belekezdjen a vázlatkészítésbe, megszólalt az
előtte felsorakozott három ecset egyike, a legnagyobb, vastag
törzsű, bozontos.
- Csak óvatosan, Borzontorz! Szépen
dolgozz, megéri!
- Ha valamit elrontasz, azt nagyon nehéz
helyrehozni! - tette hozzá a középső, nyalka, selyemszőrű
ecset.
- De azért ne ijedj meg! - vigasztalta a
csaknem elbátortalanodó Borzontorzot a picurka, vékony, kis
ecset.
Már az első vonal után érezte, hogy
minden rendben lesz. Egy hosszú, egyenes vonal a lap alsó
felén máris megelevenedett szeme előtt: ez lett a fényes,
messzi látóhatár. A többi apró vonal kijelölte a nagyobb
ligetek, fák, illetve a házikó és a kis kert helyét.
- Jól van, Borzontorz! - szólalt meg a
legnagyobb ecset. - Csak így tovább!
A zsírkréta hamar és élesen körberajzolta
a kép legfontosabb elemeit: a házikót, a nagyobb fákat és a
látóhatárt; a jobb felső sarokban tüzesen parázsló, mosolygó
Napocskát pedig citromsárga zsírkrétával besatírozta és
szerteágazó sugarakat rajzolt neki. A Napocska máris megtelt
élettel, egészen olyan volt, mint Anya.
Borzontorz (miután óvatosan beáztatta a
papírt) először a legvastagabb ecsetet készítette elő a
festésre: bozontos fejét óvatosan bemártotta a tiszta vízbe.
- Most légy óvatos, Borzontorz! - mondta
bedugult orral az ecset. - Az én hajamból rengeteg festék jut
egyszerre a képre. Velem leginkább a kék égboltot, a végtelen,
zöld mezőket kell megfesteni.
- Nem bánod, hogy belemártalak a
festékbe? - kérdezte Borzontorz.
- Ha rendes ember vesz kezébe, akkor nem.
Tudom: attól, hogy a festék és a papír találkozik, a világ
több, szebb, jobb lesz.
Borzontorz előbb az eget festette meg.
Csak pár ecsetvonás kellett és szétfutott a kék festék a
nedves papíron. A zsírkrétával megrajzolt részekről lepergett
a kék vízfesték, a hófehér esőfelhők foltjait pedig - ügyesen
- fehéren hagyta. A hófehér, habzó esőfelhő látványa
gyönyörködtet bennünket (és ezzel már az ősember is így
volt), hiszen abból lesz az éltető eső, attól nő olyan
gyönyörű zöldre a fű, amilyenre Borzontorz is készült festeni
képén a végtelen szavannát. A vastagon húzott, sötétzöld
festék pontosan úgy futott szét a papírlap nedves rostjai
között, mint ahogy a fák, bokrok, fűfélék ágai, levelei, indái
nőnek a valóságban. Borzontorz nem mázolt be mindent zölddel,
hagyott helyet a színes virágoknak is. Gondosan kimosta a
vastag ecsetet, félretette száradni és elővette a nyalka,
selyemszőrű ecsetet.
- Nem haragszol? - kérdezte tőle, mielőtt
belemártotta volna a sűrű barna festékbe az ecset fejét.
- Amit eddig festettél nagyon szép,
úgyhogy tudom: attól, hogy a festék és a papír találkozik, a
világ több, szebb, jobb lesz.
Tehát a középső ecset sem bánta, hogy
fejét a sűrű, barna festékbe mártották. Ez a barna festék
elevenítette meg a hűs árnyékot adó fák törzsét és a házikó
kertjét határoló kerítés deszkáit. A kertben ágaskodó,
nagyszerű tölgyfa kellemes árnyékot adott az alatta nyugalmat
keresőknek, biztonságos zugot a lombjában menedéket találó
madaraknak. Szilárdan, rendíthetetlen nyugalommal állt a
házikó kertjében, egészen olyan volt, mint Apa.
Az átáztatott papírlap kezdett
megszikkadni, sor kerülhetett az apróbb részletek
kidolgozására, a picurka, vékony kis ecsettel. A gondosan
kimosott középső ecset helyét Borzontorz kezében átvette a
legkisebb.
- Nos, mit szólnál ahhoz - kérdezte
Borozontorz a picurka ecsettől -, ha beledugnám a fejedet
mindenféle színű festékbe és addig kutyulnék-kavarnék veled,
amíg a legcsodálatosabb árnyalatok meg nem jelennének?
- Nagyon örülnék! - válaszolta vékony
hangon az ecsetke, mert tudta: attól, hogy a festék és a papír
találkozik, a világ több, szebb, jobb lesz.
A kis ecset öröme meg is látszott
munkáján. Citromsárga kutyatej virágok, tűzpiros pipacsok
tarkították a rétet. Bordó cserepek sorakoztak katonás rendben
a házikó tetején. Lila és rózsaszín virágok virítottak a
kertecskében. A ház ablakán narancssárga fény szűrődött ki. A
házikó otthonosságot, biztonságos melegséget árasztott,
egészen olyan volt, mint Borzontorz családja; a színesen
burjánzó kertecske pedig Borzontorz barátaira emlékeztetett.
A kép már majdnem elkészült, Borzontorz
szénnel és pasztellel dolgozott az utolsó simításokon. Az
árnyékok, körvonalak mellé odavarázsolt még egy egészen rövid
kis utat. Egészen pontosan nem is lehetett tudni, hogy rövid,
vagy hosszú az a kis út, ami a kép bal alsó sarkában látszott,
hiszen annak vége egy árnyas pagony fái között veszett el.
Egészen olyan volt, mint Borzontorz addigi, rövid kis élete.
Elkészült a festmény. A család minden
tagjának nagyon tetszett. Amint mindenki megcsodálta és
örömtől sugárzó arccal a legdicsérőbb szavakat mondta róla,
Borzontorz megérezte, hogy festményével a világ több, szebb,
jobb lett.
Nagyon figyelj te is, ha az életben bárhol, bármikor, bárkivel
találkozol, hogy a másik több legyen, mint a találkozás előtt;
ha pedig magával az élettel találkozol, gondod legyen rá, hogy
a világ több, szebb, jobb legyen!