Borzontorz azon kapta magát, hogy megint
eljött az ősz, pedig még csak az imént kezdődtek Borzontorz
meséi. Emlékezzetek, nem is olyan régen, az elmúlt ősszel
láttuk őt csörtetni az avarban csodálatos háromkerekűjével.
Nos, ezideig még mindig úgy volt, hogy a
nyár után ősz jött, eztán sem lehet másképp. Persze ez nem azt
jelenti, hogy folyton-folyvást, unos-untalan minden
ismétlődik. Valami mindig változik; ez a valami pedig mi
magunk vagyunk. Ezen az új őszön is lesz Borzontorznak
születésnapja, mégpedig hajszál pontosan ugyanazon a napon
(még a születés órája és a születés perce is), igenám, de
ezúttal már nem a negyedik, hanem az ötödik, úgyhogy az ünnepi
tortára pontosan annyi gyertya fog kerülni, ahány ujja van
Borzontorznak az egyik kezén, most már beleértve azt az ujját
is, amelyik „elment vadászni”.
Mindez pedig azt jelentette, hogy jövőre
már hat éves lesz és akkor bizony elkezdődik az iskola. Nagy
talány volt számára a suli, nagyon nehezen tudta elképzelni,
hogy mi folyhat ott, mindenesetre az épület, amit egyszer
látott már, nem nyerte meg a tetszését. Sehol egy mókás
gyerekrajz, senkinek nincs ovis-jele, szigorú rendszabályok
uralkodnak: padban kell ülni, nem lehet akármikor játszani.
„Még aludni sem lehet délután” - méltatlankodott magában
Borzontorz, aki ugyan egyáltalán nem szeretett délutánonként
aludni, no, de azért, hogy ne is lehessen aludni, azt
mégiscsak soknak érezte.
Alighogy beállt az ősz, Borzontorz
nővére: Gyöngy levelet kapott kis barátnőjétől.
- Jaj, de jó; jaj, de jó! - lelkendezett
Gyöngy.
- Hogy kaptál te levelet - kérdezte egy
kicsit epésen Borzontorz -, mikor levelet csak a felnőttek
szoktak kapni, te pedig még gyerek vagy?
- Hát úgy, hogy én már tudok
írni-olvasni, ilyen szempontból tehát már felnőtt vagyok.
- Na, add csak ide azt a levelet! - kérte
el Borzontorz azt a valamit avégett, hogy alaposan
megvizsgálhassa, nehogy valami rosszízű tréfának essen
áldozatául. A levéllel azonban minden a legnagyobb rendben
volt; pontosan ugyanúgy ott volt a jobb felső sarkában az a
színes kis papírdarab, amit bélyegnek hívnak, s amiről az
igazi levél a legkönnyebben megismerszik, mint ahogy Anya és
Apa levelein. - Na és mit üzen a barátnőd?
Gyöngy lelkesen felbontotta a levelet és
sugárzó arccal felolvasta Borzontorznak, hogy a kis barátnő
másnap megérkezik hozzájuk.
- Szerintem csak most találod ki az
egészet - jegyezte meg Borzontorz -, hát honnan tudhatnád te
azt, hogy holnap itt lesz a barátnőd, mikor nem beszéltél
vele, csak az orrod elé tartottál egy papírt?!
- Onnan, hogy ide van írva.
- Mutasd csak!
És Gyöngy odaadta a levelet öcsikéjének,
aki nem látott egyebet a papíron girbe-gurba, kacskaringós
vonalaknál, köröcskéknél, apró pontoknál és vesszőknél. Se a
barátnőt, se a holnapot nem látta. Viszont így első ránézésre
ez a sok minden nagyon hasonlított azokra a levelekre, amiket
Anya és Apa szokott olvasni. (Borzontorz tudta, hogy
olvasásnak hívják azt, amikor valaki sokáig közelről néz egy
papírlapot, kivéve Nagyapát, aki direkt távolról nézi, amit
olvas.) „Na, majd holnap meglátjuk, akkor kiderül, hogy mi
igaz ebből az egész dologból!” - gondolta és visszaadta a
levelet. Az igazat megvallva Borzontorz még a felnőttek írását
sem tudta teljesen komolyan venni (olyan hihetetlen ez az
egész), nemhogy a nővére írás-olvasás tudományát.
Másnap nagyon résen volt, csak azon
csodálkozott, hogy Gyöngy semmi jelét nem mutatta a
leleplezéstől való félelemnek.
És délután megérkezett a kis barátnő!
Pont az, akiről Gyöngy beszélt....
Borzontorz már csak makacsságból
kétkedett, valójában ő sem gondolta komolyan, amit gondolt:
„Ezek biztosan összebeszéltek!”.
- Na, látod, Borzontorz - fordult hozzá
Gyöngy nyugodt magabiztossággal -, így teljesül az, ami le van
írva!
Borzontorz nagyon sok mindenfélét tudott
már. Az elmúlt ősszel szoros barátságot kötött Árnyékával; a
télen meggyőződött a Mikulás kétségbevonhatatlan létezéséről;
tudván-tudta már, hogy az elkövetett hibát, amint lehet, ki
kell javítani; tavasszal rájött, hogy ami eltűnik szemünk
elől, az még attól nem biztos, hogy el is múlik; felismerte,
hogy embernek lenni jó; óvatosan bánt a szavakkal;
szerencsésnek tartotta magát; szorgosan gyűjtögette csodatévő
tarisznyájába a bölcsességeket; a nyár elejétől kezdve
magabiztosan ült kétkerekű biciklijének nyergében; tudta, hogy
az igazság magától nem létezik; szorgalmasan szőtte a
magvalósulásra váró álmokat; nem akart már pénzért nem eladó
dolgokat venni; kezdte kapiskálni, hogy miért is van ő itt a
Földön; egyáltalán nem tartotta már jó ötletnek cirkuszt
csinálni az egész világból; no, de azt még nem tudta, hogy az
írott szónak varázsereje van!
„Amit leírok, az beteljesedik? -
csodálkozott, hitetlenkedett, de azért reménykedett is
egyszerre. - Hiszen ez káprázatos dolog!”
Egyszeriben úgy érezte, hogy neki nyomban
meg kell tanulnia írni-olvasni. Az a vágy, hogy az elgondolt,
vágyott dolgok leírva beteljesedhetnek, minden kétségét
eloszlatta.
Gyöngy, ha szépen kérlek, megtanítasz
engem írni-olvasni?
- Hát persze! - válaszolta a jó testvér
és már helyet is csinált neki az otthon, játszásiból
berendezett iskolában, ahol eddig csak Angéla baba, Borzontorz
szőrös barna macija és a citromsárga, forgós szemű, műanyag
maci tanult.
A nagyszoba egyik kristálypoharakat és
edényeket rejtő vitrinjének elhúzható ajtaját ki lehetett
fordítani, ez szolgált Gyöngy tanítónéni táblájául. Kréta
egyelőre még nem volt (csak hurkapálca mutató), úgyhogy a
tábla azidőtájt pusztán arra szolgált, hogy a tananyag
felvezetése előtt Gyöngy vizes szivaccsal akkurátusan
letörölhesse azt. Borzontorz persze nem érthette mire való ez,
de nem okvetetlenkedett fölöslegesen, elfogadta, hogy az írás
tudományának elsajátításához hozzátartozik az efféle
hókusz-pókusz.
-
Most pedig megtanulunk írni! - kezdte Gyöngy, Borzontorz pedig
nyugodtan és figyelmesen, csillogó szemmel hallgatott.
- Vegyetek elő papírt és ceruzát! - és mindenki, még a
citromsárga, forgó szemű maci is, elővett egy papírost és egy
gondosan kihegyezett írószerszámot. - Tudjátok, gyerekek -
folytatta Gyöngy, mint első osztályú tanítónéni - az írás
betűkből áll, a betűk pedig karikákból, kunkori és egyenes
vonalakból állnak. Ahhoz, hogy megtanuljunk írni, először is
jól be kell gyakorolni rajzolni ezeket a karikákat, kunkori és
egyenes vonalakat. Úgyhogy kezdjétek el szépen sorban, először
egy sor karikával!
- Jaj, de jó! - lelkendezett Borzontorz,
aki nagyon szeretett rajzolni és már el is kezdte a munkát
(Gyöngy tanítónéni ezalatt az osztálynaplót nézegette
gondterhelten összeráncolt homlokkal, majd pedig csendben,
óvatosan, hogy a gyerekeket ne zavarja - meglocsolta a
tanterem virágait.)
Az első karika egy kicsit ormótlanra
sikeredett. „Sebaj - gondolta magában Borzontorz -, te leszel
a krumpli” - és ezzel már be is zárt egy kis gondolatot abba a
göcsörtös szélű karikába. A második karika már majdnem
teljesen szabályos kör lett, nem kellett sokáig töprenkednie
azon, hogy az mit ábrázol, hiszen az szakasztott a teliholdra
emlékeztetett. A következő két karika is nagyon jól sikerült
és (tetszés szerint) két egykerekűt, vagy egy biciklit
jelentett.
Borzontorz nagyon élvezte az írást,
pillanatok alatt teleírta a lapot pattogó gumilabdával,
biliárd golyóval, autókerékkel, fagyi gombóccal, kupakkal.
Szerencsére csak két tojás és a sor legvégén egy pocakos retek
került a sorba.
- Nagyon ügyes vagy, Borzontorz -
dicsérte meg Gyöngy tanítónéni és jutalmul adott neki egy szép
nagy piros pontot. Nem mindenki járt ilyen jól, a citromsárga,
forgó szemű, műanyag maci például, aki nem csinált semmit,
kénytelen volt elszenvedni, hogy Gyöngy szúrós szemmel nézi őt
és hozzá vészjóslóan rázza a fejét.
A következő feladat egy sorozat ferde
vonal írása volt. Borzontorz ámulva figyelte, hogy miként lesz
a sok apró vonalból egy szempillantás alatt kerítés, szélfútta
rét, hadba vonuló sereg lándzsáinak sora, vagy éppenséggel
Cukor Feri égnek meredő haja. „Ez káprázatos - gondolta - ez a
pár vonal mennyi mindenfélét rejt magában, hát még, ha
megtanulom az írás minden csínját-bínját, s tudni fogom az
összes kunkori kacskaringó minden jelentését!”
- Sok van még? - kérdezte
türelmetlenkedve Gyöngytől.
- Bizony nagyon sok, még csak most
kezdtük az imént, s még évekbe telik, míg teljesen megtanulsz
írni-olvasni.
- Micsoda? - fortyant fel Borzontorz. -
Hát mi van ezen olyan sok megtanulnivaló? Egy pár perc alatt
megtanultam leírni a krumplit, a teliholdat, két egykerekűt
(vagy egy biciklit), pattogó gumilabdát egy biliárdgolyót,
autókereket, fagyi gombócokat, kupakokat, két tojást, egy
pocakos retket, kerítést, szélfútta rétet, hadba vonuló sereg
lándzsáinak sorát és végül Cukor Feri égnek meredő haját!!! Ez
már majdnem az összes dolog a világon.
Gyöngy megnézte Borzontorz füzetét.
- Tévedsz, Borzontorz. Ezek bizony csak
karikák és ferde vonalak.
Borzontorz is megfigyelte alaposabban,
amit csinált és be kellett lássa, hogy nővérének bizony igaza
van.
- Ne keseredj el, Borzontorz - mondta
Gyöngy az elszontyolodni látszó testvérnek -, a karikák és a
ferde vonalak viszont nagyon szépek lettek. -
Vigasztalásképpen adott Borzontorznak egy hatalmas, mosolygós,
csillagos ötöst, ami éppen az ellenkezőjét jelenti a
félelmetes, szőrös feketepontnak,mit ezúttal a citromsárga,
forgószemű, műanyag maci kapott, amiért az egész órát
végiglustálkodta.
Borzontorz örült a szép érdemjegynek, de
azért csak bántotta a gondolat, hogy még hosszú évekig kell
várnia, míg megtanulja, hogy hogyan kell írni valamit, hogy
aztán az elolvasva megelevenedhessen.
- Sose bánkódj ezen, kisfiam -
bátorította Apa - meglásd: a kitartó munkának meglesz az
eredménye. Ha megtanulsz olvasni, bármit megtudhatsz a
világról, elég csak leemelned a polcról a megfelelő könyvet.
- Bármit? - kérdezte lelkesen, bizakodva
Borzontorz.
- Igen - helyeselt Anya -, különösen, ha
ilyen nagyszerű tanítóid lesznek, mint Gyöngy.
Ekkor Borzontorz megértette, hogy nincs
mit tartania az iskola zordon épületétől, hiszen az csak egy
ház, tanulni pedig nem ettől a háztól, hanem mindig egy másik
embertől és a maga erejéből fog. Lelkesen gondolt arra, hogy
amikor majd elkezdi tanulni az iskolában azt a „bármit”, meg
azt a „mindent”, mennyi csodával fog találkozni.
Időközben befejeződött a tanóra,
kicsengettek (egy karácsonyfa díszekből visszamaradt
rézcsengővel), Gyöngy tanítónéni „visszaalakult” testvérré és
már a citromsárga, forgószemű, műanyag mackót pelenkázta
elmélyülten, aki viszont rossztanulóból „átalakult”
csecsemővé. Borzontorz sem ücsörgött tétlenül a „tanteremben”,
a padból pillanatok alatt terepjáró lett, s ő a szafari nehéz
terepviszonyai között nagyokat zöttyenve üldözte a szoba másik
sarkában a polcon lévő kabala oroszlánját. Olyan lelkesen
vette üldözőbe, mint a szép jövő ígéretével kecsegtető álmokat
szokták a felnőttek.
- Siess, Borzontorz, húzz bele! -
biztatták nevetve a szülők, akik nagyon jól tudták, hogy nincs
már messze az idő, mikor igazi csengővel, igazi iskolában
veszi kezdetét egy egészen más világ.
Sok szerencsét Borzontorz!
Kelt: Debrecen, Agárd, 1997. december 1. - 1998. április 19.
Zeke
László